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La importacia de la escucha

  1. #31
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    04 nov, 04
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    Predeterminado Re: La importacia de la escucha

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    Cita Iniciado por qwer
    Creo que estamos todos de acuerdo que si nos basamos principalmente en la escucha como criterio para escoger un equipo, ese criterio será forzosamente subjetivo.
    No estoy de acuerdo.

    Una prueba de escucha puede ser perfectamente objetiva. Para ello se necesitan unas serie de condiciones:

    1- Instrumental adicional para introducir en el sistema bajo pruebas una serie de efectos que permitan al oido humano percibir nitidamente el resultado de la introducción de los citados efectos. ¿Ejemplos? Elevar el nivel de señal en algún punto (típicamente ver cuando un previo satura; algo muy importante y de lo que no se habla), introducir desfases y retardos y comprobar el efecto. Comprobar la respuesta en frecuencia mediante filtros. Comprobar el resultado de comprimir/expandir en banda de frecuencia acotada (o en toda la banda).

    2- Un conocimiento claro de qué resulta de tal o cual "efecto" introducido. No estoy hablando de golden ears educados en auditorios sinfónicos. Estoy hablando de cacharreros que saben "qué se percibe" cuando la distorsión es tal o cual, o cuando hay resonancias en graves de 6 dB, porque lo han probado en condiciones controladas. Podemos hablar horas y horas sobre la fase. Pero hasta que no se prueba la medicina de mezclar señales desfasadas no se sabe qué resulta. Lo mismo con los discos favoritos. Hay que saber como se han grabado, que grado de compresión tienen, como se han ecualizado.

    Es decir, que una prueba de escucha objetiva PUEDE hacerse. Pero eso no tiene nada que ver con ir a la tienda con tus discos favoritos y sentarte en el sofa y ponerte a escuchar a ver que pasa.

    Respecto a la medidas: ¿Cómo se hace un ampli o un reproductor de DVD? ¿A base de poner música y películas? ¿o midiendo? Un ampli es mejor que otro porque LAS MEDIDAS nos lo dicen. No nos lo dice ni el precio ni el aspecto ni una escucha qué, por muy prolongada que sea, es superficial. Superficial porque nada se prueba. Se pone un disco y a ver que sale. ¿Pues que va a salir? Música.

    Así que un juego de medidas bien hecho dice "todo" de un ampli. Porque es así como se diseñan, se construyen y se evaluan. En ningún manual, libro o curso de diseño de audio hablan para nada de "música". Nada. Cero. Todo son impedancias, fases, estabilidades, realimentaciones, protecciones, distorsiones.... Es que más allá de ahí no hay nada.

    Otra cosa que me hace gracia de la evaluación subjetiva de un ampli es que es trate de describir un supuesto "caracter". Todo ampli que tenga "caracter" perceptible a oido está mal hecho. Porque un ampli correctamente construido tiene que ser neutro y transmitir con la mayor precisión posible la señal introducida. Solamente que amplificada. Pero aplicar ganancia a una señal es un proceso que técnicamente debe ser neutro.

    El control de graves, el refinamiento de medios y la suavidad de agudos no los pone un ampli bien hecho. Los pone un ampli mal hecho. O algún otro elemento del sistema.

    Y esa es otra. Si no se sabe que "efecto" es responsabilidad de que componente del sistema, apaga y vámonos. Si no podemos mentalmente, por práctica, separar la influencia de la acustica del local donde escuchamos el ampli del resto, ni la influencia del las cajas del resto, ni cómo realmente se ha "cocinado" la grabación que escuchamos ¿Como estamos tan seguros que es el ampli el que "amarfila"? ¿Porque cambiamos de ampli?

    La escucha es importante, pero la sugestión es traicionera. Las pruebas en tienda solo sirven para comprobar que no hay nada anormalmente extraño en lo que probamos, pero nada más.

  2. #32
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    04 nov, 04
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    Predeterminado Re: La importacia de la escucha

    Cita Iniciado por matias_buenas
    A ver si alguien sabe cómo suena el exceso de realimentación negativa "ceteris paribus" . Y a ver si alguien sabe cómo se valora ese exceso técnicamente, es decir, el qué lo mide .
    La famosa realimentación negativa que tan mala prensa tiene. Nunca hay demasiada realimentación. Siempre hay que poner la que hay que poner para que el ampli sea estable:

    http://www.dself.dsl.pipex.com/ampin...o/subjectv.htm

    Negative feedback is not inherently a bad thing; it is an absolutely indispensable principle of electronic design, and if used properly has the remarkable ability to make just about every parameter better. It is usually global feedback that the critic has in mind. Local negative feedback is grudgingly regarded as acceptable, probably because making a circuit with no feedback of any kind is near-impossible. It is often said that high levels of NFB enforce a low slew-rate. This is quite untrue; and this thorny issue is dealt with in detail in Section 2.5.1. For more on slew-rate see also

    La realimentación negativa no es que lo mejore todo. Es que sin ella el ampli no funciona. Va por libre.

    Si siendo inteligente un diseñador de amplis es capaz de mejorar la THD, la anchura de banda mediante realimentación y eso tiene coste cero, pues mejor que mejor. ¿No?

    Lo triste es ver lo otro. Marcas de prestigio presumiendo de que no "aplican" NFB porque "degrada la pureza de la señal". Eso si que es marketing ingenieril. Resulta que por no diseñar las cosa bien tienen que "seleccionar" componentes carísimos. Cualquier ingeniero consideraría esta práctica poco sería comercialmente. Solo tendría sentido como mero divertimento de laboratorio.

    Es como las Clase A de tropecientos watios. Ninguna ventaja frente a una clase B bien hecha y un montón de inconvenientes. Y, por cierto, tanto las ventajas como los inconvenientes suelen ser inaudibles. Aunque apreciables son apreciabilisimas. Solo hay que preguntar precios de cada diseño.

  3. #33
    colaborador Avatar de matias_buenas
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    Predeterminado Re: La importacia de la escucha

    Ya, ya, por eso, algunos ingenieros usas topologías circuitales con dobles circuitos Darlington invertidos para minimizar los efectos de la realimentaciíon negativa . Pego el texto de la explicación de esta topología porque no hay manera de meter el link . Es una faena porque perdemos los gráficos de los circuitos, pero bueno .

    In an ordinary negative feedback amplifier, when there is a reaction from the load, it is fed back to the initial stage of the amp via a negative feedback circuit. Therefore, inverse reaction develops inside the amplifier to cancel out the reaction. It is difficult for this inverse reaction to emerge as a measurement value, but actually it causes inter-modulation distortion, and this a major factor contributing to sound quality degradation.
    Simulation of sound quality degradation due to inverse reaction
    The following experiment was conducted to investigate the effects of reaction from the speaker. As indicated in the diagram below, the method involved comparison of power amp internal response when a disturbance signal is input from the output terminal side. In an NFB amp, a large internal response waveform is measured, and furthermore there is a cancellation effect due to feedback, and phase inverts. In the experiment, a simple square waveform is used, but in an actual complex audio signal, inter-modulation distortion is generated.
    Even in a negative feedback amplifier, this effect is apparent to some degree (1 over the current amplification rate). However, this is at a level which can be ignored, compared with a negative feedback amp. Furthermore, the phase becomes the same, so there is almost no generation of inter-modulation distortion.
    Circuit diagram and measurement data for inverse-drive test

    (sigue)
    "La libertad, Sancho, es uno de los más preciosos dones que a los hombres dieron los cielos; con ella no pueden igualarse los tesoros que encierra la tierra ni el mar encubre; por la libertad así como por la honra se puede y debe aventurar la vida."-Miguel de Cervantes



  4. #34
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    Predeterminado Re: La importacia de la escucha

    Continuación

    Problem points with Non-NFB amplifiers
    With an ordinary NFB amp, distortion and output impedance are reduced by controlling the amount of feedback. Naturally, in a non-NFB amp this cannot be done, so it is crucial to lower the distortion rate and output impedance of the power amp section itself. Instead of using a conventional power amp section with multi-level emitter/follower connection, we use an inverted Darlington circuit with multi-level connection to an inversion amp with emitter ground. The basic advantages of an inverted Darlington circuit, over an ordinary Darlington circuit, are as follows:
    A)
    Good non-linear distortion between the base voltage and collector current.
    B)
    Little distortion due to local feedback, and low output impedance.

    The following explains these advantages.
    A)
    One major factor contributing to transistor amp distortion is non-linear distortion of the base voltage - collector current (Vbe-Ic) characteristic -- a basic characteristic of the transistor itself. As indicated in the diagram, with an ordinary 3-level Darlington circuit, the distortion increases because each of the 3-level transistors contributes its part to non-linear distortion.
    In contrast, with an inverted Darlington system, only the initial level Vbe emerges in output, so non-linear distortion is improved on all levels. Furthermore, the initial level has A-grade operation (with extremely little distortion), so the system has even less distortion than a conventional Darlington circuit (combined with the above-mentioned non-linear distortion).
    Diagram comparing output level circuit systems

    Three-Level Darlington Connection

    Double-Inverted Darlington Connection
    B-1)
    The mainstream for today's transistor amps is a Darlington circuit, with multi-level connection of emitter followers, to each of which 100% local feedback is applied. In contrast, with an integrated Darlington circuit, 100% local NFB is applied from the output level to the previous level via a 2-level connection of emitter-ground inversion amps. Each level has its own gain, and 100% of the earned gain is fed back to the previous level. Therefore the system features low distortion. Our idea is not regard this as an inversion amp, and to add a current booster to the emitter follower. Thus we add two levels of current boosters, thereby using a 3-level circuit with higher performance to reduce the distortion rate of the power amp section itself.
    B-2)
    With an ordinary Darlington circuit, the output impedance will not drop lower than the resistance applied to the emitter. However, with an inverted Darlington, this can be lowered further by applying local feedback. Furthermore, with an emitter follower, the output impedance varies due to the collector current, and since there is non-linearity, this becomes a problem with a non-NFB amp. However, with an inverted Darlington system, this type of non-linearity is not present.

    sigue
    "La libertad, Sancho, es uno de los más preciosos dones que a los hombres dieron los cielos; con ella no pueden igualarse los tesoros que encierra la tierra ni el mar encubre; por la libertad así como por la honra se puede y debe aventurar la vida."-Miguel de Cervantes



  5. #35
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    Predeterminado Re: La importacia de la escucha

    Continuación

    Diagram comparing output circuits

    Problems with inverted Darlington circuits
    The following are the reasons why these outstanding circuits are not used more commonly:
    A)
    It is extremely difficult to maintain thermal stability for bias current.
    B)
    Each stage has its own gain, so it is easy for a slight oscillation to arise in the phase margin, and thus sophisticated mounting technology is required.
    A)
    With a normal Darlington system, the variation direction of the base voltage (Vbe) due to temperature is always the same, so total temperature compensation can be achieved at once by attaching a temperature compensation transistor to a heat sink equipped with an output level transistor. However, with an inverted Darlington, there is inverted amplification, so the direction of variation is reversed between the previous and later levels, and compensation cannot be achieved with the same method. For this reason, temperature compensation is conducted on two levels (as shown in the diagram) with special temperature compensation for the first driver, and separate temperature compensation for subsequent levels. With an inverted Darlington in particular, the most critical point is stabilization of the first level, and this almost completely determines the bias current on the output level. Therefore the bond for first level temperature compensation transistor was strengthened by mounting, together with the 1st driver, to an aluminum heat radiator which has a small thermal time constant.
    Diagram of temperature compensation for power amp section
    B)
    The diagram shows analysis, with a simulator, of a 2-level Darlington and 2-level inverted Darlington circuit. A particularly striking difference can be seen in the output impedance and its phase characteristic. In an ordinary Darlington, the phase (in the high range in particular) fluctuates in both the + and - direction due to bypass current, so there is only a small amount of total phase shift near the bypass current which is actually used. With an inverted Darlington, however, there is only a shift in the + direction, so the phase margin is small and there is greater tendency to oscillate. The diagram shows a simulation of the 3-level inverted system used in this case, but the amount of phase shift increases, and furthermore there is a greater tendency to oscillate. As can be seen from the diagram, there is an output impedance peak at 20-30MHz, and it is crucial to control this phase shift skillfully.
    You can use an impedance for phase correction at the base of the output level transistor. However, with an ordinary air-core coil, Q is high, and there are problems with diving and high-frequency fusion, so we use ferrite beads in the jumper wire. These ferrite beads have extremely high magnetic permeability at low frequencies, high loss in the 20-30MHz band whose phase is to be shifted, and low Q. The jumper wire is simply threaded with ferrite beads, so there is total shorting in the audible range, and there is no degradation of sound quality.
    "La libertad, Sancho, es uno de los más preciosos dones que a los hombres dieron los cielos; con ella no pueden igualarse los tesoros que encierra la tierra ni el mar encubre; por la libertad así como por la honra se puede y debe aventurar la vida."-Miguel de Cervantes



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