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Mediciones (REW, Dirac Live, Audiolense, etc)

  1. #826
    diplomado Avatar de hemiutut
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

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    Este hilo de este forero americano de su almohada psicoacústica me hizo gracia,pero el
    resultado es muy efectivo.



    AudiocRavings: Behold the Psycho Pillow! - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com



    Lástima que las fotos de las mediciones no se vean a fecha de hoy.

    Saludos.
    Última edición por hemiutut; 02/03/2018 a las 08:24
    atcing, ailoma y Deboi han agradecido esto.

  2. #827
    gurú Avatar de Deboi
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Esto es lo que me han respondido desde GIK Acoustics después de mandarles el archivo mdat de REW, un plano con las medidas de la sala y ubicación de cajas y punto de escucha y el tratamiento actual:

    Thanks for all this. I have studied your results and your pictures. If it was me I would not go for tuned bass traps and the reason for this is that the problems created in that room at this time is mainly due to the axial modes, primarily the length mode. Ideally to treat this you would look at replacing those coloured panels you have on the wall with thick bass traps as you basically have no trapping to counter these lengths modes and it is this that creates some of the biggest problems in the room. Monster traps with a range limiter would be your most effective here. If that is not an option, then you could go the tuned trap way (although they are a little too narrow for the application here) but they would need to sit in the high-pressure points. To find these you need to run the sines in those frequencies and these the room back to front, corners ceiling etc with an SPL metre to find the high-pressure points

    Regards

    David Shevyn | General Manager | GIK Acoustics Europe | Unit A, Perseverance Mills, Giles Street | Wibsey | Bradford, BD6 3HS
    atcing y hemiutut han agradecido esto.
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  3. #828
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Cita Iniciado por Deboi Ver mensaje
    Esto es lo que me han respondido desde GIK Acoustics después de mandarles el archivo mdat de REW, un plano con las medidas de la sala y ubicación de cajas y punto de escucha y el tratamiento actual:

    Thanks for all this. I have studied your results and your pictures. If it was me I would not go for tuned bass traps and the reason for this is that the problems created in that room at this time is mainly due to the axial modes, primarily the length mode. Ideally to treat this you would look at replacing those coloured panels you have on the wall with thick bass traps as you basically have no trapping to counter these lengths modes and it is this that creates some of the biggest problems in the room. Monster traps with a range limiter would be your most effective here. If that is not an option, then you could go the tuned trap way (although they are a little too narrow for the application here) but they would need to sit in the high-pressure points. To find these you need to run the sines in those frequencies and these the room back to front, corners ceiling etc with an SPL metre to find the high-pressure points

    Regards

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    Yo en parte opinio igual: a mi no me gustan las trampas de rango estrecho. He probado muchas y aún sintonizadas "in situ" con micro para que se ajustaran lo máximo posible; para esas zonas si son en concreto "de realce", nada es más exacto que la EQ (mínimo paramétrica); otro tema son las trampas de membrana de banda ancha (al menos ancha por abajo para esquinas) que lo reducen el gr<ve a "nivel general" (esas no me parecen mal). EMHO el problema suele estar en alrededores de la FC; y si es por abajo los paneles (sean del tipo que sean) sólo pueden aportar un plus vs sólo la EQ en cuanto a "levantar" una cancelación.


    Aún así, insisto en que cada uno tiene su gusto particular... y para nada tiene que ajustarse con "estandard alguno". Si eso no se asume luego vienen las decepciones.

    Un saludete
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  4. #829
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Deboi al final te veo q como yo quitando los Paneles q tienes y metiendo y haciéndote alguno hum de más espero q yo
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  5. #830
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Reíros pero llevo gastados 160 euros y con eso me voy hacer 5 paneles gordos, me falta el gasto en la tela de acabado
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  6. #831
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Cita Iniciado por ailoma Ver mensaje
    Deboi al final te veo q como yo quitando los Paneles q tienes y metiendo y haciéndote alguno hum de más espero q yo

    Pues sí

    Cita Iniciado por ailoma Ver mensaje
    Reíros pero llevo gastados 160 euros y con eso me voy hacer 5 paneles gordos, me falta el gasto en la tela de acabado
    Con eso apenas te compras "un par de comerciales" ... además de menor espesor + probablemente no con la ideal la resistividad a flujo del aire


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  7. #832
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Lo que haré aún no lo sé ni yo (si es que hago algo). Lo que sí estoy deseando es ver esos paneles por fin acabados.
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  8. #833
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Cita Iniciado por Deboi Ver mensaje
    Lo que haré aún no lo sé ni yo (si es que hago algo). Lo que sí estoy deseando es ver esos paneles por fin acabados.
    EMHO en audio lo que más engancha es el tratar el acondicionamiento acústico, sobretodo como conforme estés con ello te vaya gustando una acústica muy neutra.

    "Lo malo" es que cuando la sala "aporta poco", como tengas música muy comprimida (cada vez más tipica en pop o rock), y/o grabadas muy "planas" (en el sentido de que tienen registrada en sí poca profundidad y separación de los instrumentos), te va a sonar muy mal = a "lata" o a lo que algunos dirían a "radiocassette barato"

    ... pero "lo mejor" es que cuando pilles las buenas grabaciones (que también las hay), vas a alucinar con la sensación de realismo justo en esos mismos parámetros que acabo de comentar: Digamos que "lo malo" suena mucho peor y "lo bueno" mucho mejor. Eso puede ser algo de positivo para muchos, a de negativo para otros tantos. Yo lo prefiero, pero cada cual....


    Un saludete
    Última edición por atcing; 02/03/2018 a las 17:09 Razón: Errata tecleo
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  9. #834
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Cita Iniciado por atcing Ver mensaje
    EMHO en audio lo que más engancha es el tratar el acondicionamiento acústico, sobretodo como conformes estés con ello te vaya gustando una acústica muy neutra.

    "Lo malo" es que cuando la sala "aporta poco", como tengas música muy comprimida (cada vez más tipica en pop o rock), y/o grabadas muy "planas" (en el sentido de que tienen registrada en sí poca profundidad y separación de los instrumentos), te va a sonar muy mal = a "lata" o a lo que algunos dirían a "radiocassette barato"

    ... pero "lo mejor" es que cuando pilles las buenas grabaciones (que también las hay), vas a alucinar con la sensación de realismo justo en esos mismos parámetros que acabo de comentar: Digamos que "lo malo" suena mucho peor y "lo bueno" mucho mejor. Eso puede ser algo de positivo para muchos, a de negativo para otros tantos. Yo lo prefiero, pero cada cual....


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    Sin duda yo también lo prefiero, tanto en cine como en música. Incluso ahora tal como estoy ya noto una barbaridad las malas grabaciones (y las buenas). Yo veo muchas series y la verdad es que el sonido en algunas es bastante malo.
    atcing, ailoma y hemiutut han agradecido esto.
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  10. #835
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Cita Iniciado por Deboi Ver mensaje
    Sin duda yo también lo prefiero, tanto en cine como en música. Incluso ahora tal como estoy ya noto una barbaridad las malas grabaciones (y las buenas). Yo veo muchas series y la verdad es que el sonido en algunas es bastante malo.
    Sí, grabaciones malas hay muchas (tanto de música como de cine); EMHO en música aún hay más malas de promedio (sobretodo de ciertos géneros musicales y que con el paso del tiempo suelen ir a peor).


    Otro formato en sale muy perjudicado es el vinilo; en una sala muy seca (bajos tiempos de reverberación) se aprecia con claridad todos los ruidos y distorsiones vs el formato CD... defectos que con otro tipo de acústica (que colorea más) pasan "casi desapercibidos o con poca relevancia". Aún así, eso no quiere decir que un CD muy comprimido no siga sonando peor que un vinilo sin apenas compresión (ya que a pesar de todos sus defectos, la alta compresion es todavía más molesta).


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  11. #836
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    estoy agotado, por fin he terminado.
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  12. #837
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Cuelgo este artículo que a nivel general está bastante bien explicado de manera EMHO sencilla:




    The Real Reason You Place Bass Traps In Corners (It’s Not Why You Think)


    - I’m sure you’ve read or heard this somewhere before:

    “You need to put your bass traps in the corners because that’s where the bass energy builds up. You can hear it when you play some bass heavy music and stick your head in the corner. That’s where your bass traps need to go.”

    Interestingly this couldn’t be further from the truth.

    If it was true that would mean the best place for your absorber would be to stick it flat on the wall in the corner. The thinner the better, because the closer your get to the wall, the greater the bass build up.

    Right?

    Then why do people keep talking about air gaps behind their absorbers?

    What about the 1/4 wavelength rule and making your absorber deep enough?


    -What Type Of Bass Trap?


    The thing is:

    When people talk about bass traps, they generally mean broad band absorbers built around porous insulation material like mineral wool or fiberglass.

    This type of absorber works by turning the movement of air particles into heat through friction.

    The air molecules literally rub against the tiny pore walls in the material as they move past them, slowing down in the process[1].

    It is essentially the same effect that produces heat when you rub your hands together, or why the brakes in your car get hot.

    Acousticians call the motion of air particles “particle velocity“ and consequently all types of porous absorber are velocity absorbers.

    Air particle velocity is the second of two fundamental variables that we use to describe sound waves, the first being sound pressure that we are all familiar with.


    -The Relationship Between Pressure and Velocity

    Now, air pressure and velocity have a funny relationship in a room mode (standing wave) which is what we are trying to suppress with our bass trap (Find out more about room modes and pressure and velocity here).

    The place along a standing wave where pressure is highest actually has the lowest velocity. Sound pressure and sound velocity are exactly 90° out of phase[2].

    And if you imagine a wall where sound pressure builds up, this means that in the same place velocity actually tends towards zero.

    Places of high pressure along a wall or corner are actually the worst places to put your insulation material bass trap!

    This makes intuitive sense as well. You can imagine that right up against the wall there is simply no physical space for air to move since the wall is in the way. The closer you get to the wall, the lower particle velocity gets.

    Diagram showing that in a standing wave sound pressure is at a maximum where sound velocity is at a minimum because they are 90° out of phase:


    In a standing wave sound pressure is at a maximum where sound velocity is at a minimum because they are 90° out of phase.




    In fact, the best place to put your insulation material bass trap is where pressure is lowest for any particular frequency!

    So, if you want to get the most out of your traps, you could start by identifying the locations along a corner where there is no pressure for the frequencies you are trying to treat, then place your insulation material bass traps there.


    - The Real Reason To Put Bass Traps In Corner

    Of course in reality you’ll want to treat more than just one frequency with your absorber, so you’ll have to consider a wider range of frequencies for each potential location.

    In consequence you’ll probably find that you’ll have to compromise at times between hitting points of low and high velocity.

    Ultimately, your safest bet will still be to place your bass traps as far away from the reflecting surface as possible, to maximize the use of the 1/4 wavelength rule.

    And the easiest way to do that without wasting too much usable space is to place your bass traps across your room corners.

    With the panel angled in relation to the wall, you’ll be able to hit 1/4 wavelengths points of frequencies much lower than if you placed the panel over a flat surface:

    Diagram comparing the effect of the 1/4 wavelength rule between placing a porous absorber across a corner and in front of a flat wall.
    By placing a porous absorber across a corner you can maximize the use of the 1/4 wavelength rule to absorb lower frequencies.


    That is the real reason you want to place your insulation material bass traps in corners.

    In practice corners are the best way to maximize the use of the 1/4 wavelength effect to absorb low frequencies with porous absorption material without wasting too much space.


    -What About Resonant Absorbers?


    Now I need to emphasize at this point that this only applies to bass traps made from insulation material or other forms of porous material.

    Resonant absorbers, on the other hand, are pressure absorbers and are best positioned in areas of high pressure. In fact they don’t work at all if you miss the high pressure point for the frequency they are tuned to.

    That’s just one aspect that makes them more difficult to use in practice. And the main reason why are I highly recommend you do as much as you can with insulation material absorbers.

    Resonant absorbers include:

    All forms of Helmholtz resonators like slot absorbers and perforated sheets
    Membrane absorbers, both rigid and limp mass, sealed box and free hanging
    So if you’re thinking about bass trapping in your room, here are two questions I want you to answer first:



    -What kind of bass trap are you going to use?
    Is it a porous insulation material trap or a resonant trap?

    -Where in your room can you maximize your traps’ use for the frequencies you want to treat?
    - If it’s an insulation material trap, corners will be your best bet to maximize use of the 1/4 wavelength rule. Start with points of low pressure where, in turn, velocity is maximum.
    - If it’s a resonance trap you actually do need to focus on points of high pressure for any given frequency.



    The Real Reason You Place Bass Traps In Corners (It's Not Why You Think) — Acoustics Insider
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  13. #838
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)






    atcing, Ce Quetzalcoatl, hemiutut y 1 usuarios han agradecido esto.
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    Predeterminado Re: Mediciones (pre-eq LFE y LFE+Main, REW y Dirac Live)

    Cita Iniciado por ailoma Ver mensaje
    estoy agotado, por fin he terminado.
    Veo que le has dado caña!


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  15. #840
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